fbpx

try here audiowatches.com. Womens fake rolex watches. website here https://www.electronicswatches.com/. hop over to this site replica rolex. Sale rolex replica. Continue https://www.realestatetagheuer.com/. click this tag heuer imitation. navigate to this web-site https://www.sportstagheuer.com. these details banktagheuer.com. check out the post right here https://www.loantagheuer.com. High Quality infotagheuer.com. Luxury tag heuer imitation. Top fake tag heuer. look at this now stockstagheuer.com. design fake tag heuer watch. High-quality realestatebellross.com. read review https://www.carbellross.com/. her comment is here bell and ross clone. here you can find the best bell and ross replica. continue reading this replica bell and ross.

Sporten en bewegen is belangrijk bij Covid

SPORTEN EN BEWEGEN IS BELANGRIJK BIJ COVID

Doe wat je kunt om je weerstand te verhogen:

  • Eet gezond
  • Zoek ontspanning op
  • Slaap voldoende
  • Zorg voor voldoende buitenlucht en zonlicht
  • Beweeg!

We vertellen je graag hoe sporten en bewegen bijdraagt aan een beter immuunsysteem. Want de beste motivatie om te gaan bewegen is kennis.

Als je weet waarom bewegen zo belangrijk is voor je weerstand en je immuunsysteem is het een stuk gemakkelijker om bewegen en sporten vanaf nu in je week in te plannen. Want daarmee zorg je voor een gezond en fit lijf dat wel tegen een stootje kan! Niet alleen je spieren en botten worden gestimuleerd in herstel en gezondheid door beweging, maar vooral ook je darmmicrobioom, je mentale gezondheid en je immuunsysteem.

Sporten verbetert ook de gezondheid van je organen: je hart, longen en lever zijn belangrijk bij het in stand houden van je weerstand en energie. Door sporten verbeter je de functie van deze organen met een beschermend effect tegen acute respiratory distress syndrome (ARDS), een veel voorkomende complicatie bij Covid (Yan 2020). Bij regelmatig bewegen gaat de longfunctie bijvoorbeeld vooruit. De longspieren worden elastischer en sterker. Je hart is ook een spier: sporten maakt het sterker!

Hoeveel moet je bewegen?

Het advies van het Ministerie van Volksgezondheid is om wekelijks 2,5 uur matig intensief te bewegen en daarbij 2x per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Het laatste is enorm van belang voor mensen op leeftijd, die lang niet alle spiergroepen regelmatig gebruiken.

Bedenk eens hoe vaak jij stilzit op een dag. Veel mensen hebben een zittend beroep. Die 2,5 uur per week is dan puur wat je in de sportschool doet. En daar komen we veel te weinig. Het is dan ook goed om heel bewust een aantal beweegmomenten in je weekplanning te gaan opnemen. Denk daarbij aan een conditie training, maar ook aan die spierversterkende oefeningen!

Regelmatig bewegen heeft dus een positief effect, zowel fysiek als mentaal. Daarbij hoef je geen marathon te leren lopen. Matig intensief bewegen heeft al een positief effect op de weerstand. Met de spieroefeningen natuurlijk.

Achter de computer: beweegpauzes!

Het is enorm goed voor je concentratie om regelmatig te bewegen. Je zou daarvoor elk half uur 2 minuten moeten nemen of elk uur 5 minuten. In die minuten ga je even staan, je loopt de trap op en af, je draait je schouders, heupen, maakt een paar squats en push-ups: het maakt niet uit wat je doet, maar kom even in beweging! Onderzoeken laten zien dat dit je effectieve concentratie enorm verhoogt.

Stress en je immuunsysteem

Een heel groot gevaar voor de werking van je immuunsysteem is stress. Ook al ben je lichamelijk niet ziek, je immuunsysteem is enorm alert in geval van stress. Het beïnvloedt je totale functioneren, je metabolisme en in grote mate de capaciteit van je immuunsysteem om snel te werken bij gevaar, zoals een virusinfectie. Ontspanning staat dan ook in de top 3 van preventieve maatregelen. Met sporten, yoga, buiten bewegen of meditatie verlaag je de hoeveelheid stresshormonen en daarmee je humeur, je flexibiliteit en je gezondheid.

Vaker sporten is beter dan 1x per week intensief bewegen

Als je intensief beweegt gaat al je energie naar je spieren en het herstel daarvan. Je maakt endorfines aan, wat een goed gevoel geeft en energie. Maar herstel betekent ook een korte periode van verlaagde weerstand. En bij een verlaagde weerstand hebben ziekteverwekkers meer kans. Topsporters zijn dan ook, hoewel je dat niet zou verwachten, juist extra bevattelijk voor een virus.

Regelmatig sporten zorgt ervoor dat je algehele conditie veel sterker is en dan hebben korte intensieve sportmomenten juist een enorm groot voordeel. Een goed voorbeeld is HIIT: high intensity interval training. Je levert namelijk een korte prikkel aan je lichaam, waardoor je immuunsysteem juist alerter wordt gemaakt.

En vitamines?

Uiteraard eet je ook gezond, want een sterk lichaam heeft de juiste voeding nodig. Dat betekent vers eten, geen pakjes en zakjes, matig met koffie, heel zuinig met suikers en royaal met gezonde vetten uit bijvoorbeeld vis, avocado en noten.

De vitamines C, D en zink zijn in verband met Covid al vastgesteld als essentieel. Overigens zijn ze dat bij elke aanval op je weerstand. Wil je je je lichaam een extra handje helpen, dan kun je hiervoor een supplement nemen. Met een multi zit je ook altijd goed, maar let op de samenstelling; alleen een hoogwaardig product heeft nut!